Saturday, February 4, 2012

Kapper

Vandaag naar de kapper geweest. De kapsters praatten honderduit over van alles. Dat is trouwens iets waar ik me lang over kan verwonderen: kapsters kunnen altijd met iedereen praten. Hoe doen ze dat? Maar deze waren er heel goed in, dat praten. Ze hadden het over hun kinderen en hoe erg ze het afzwemmen vonden, over de enorme brok die langzaam in hun keel ontstond en ze bang waren dat hun kind zou verdrinken. Over het Belmenietregister, omdat ze laatst op haar mobiel was gebeld door de kankerbestrijding. Dat die toch altijd met een onbekend nummer bellen.

 Ik hoopte nog dat ze zich niet alleen zou concentreren op haar gesprek maar ook op mijn haar, zodat ik niet ineens halfkaal zou zijn naderhand. Gelukkig had ik mijn mooie lokken na vertrekken nog steeds. Geen reden voor angst dus.

Ik word namelijk altijd een beetje zenuwachtig van kappers. Er zijn verschillende soorten.

1. Die die denkt dat 1 cm gelijkstaat aan 10 cm.
Deze knipt er altijd teveel vanaf, waardoor je hoofd ertuiziet alsof je moeder het zelf gedaan heeft. Alle centimeters die je er in een paar weken(maanden) bij gespaard hebt zie je in één keer op de grond vallen en je pony krult zich onbehaaglijk tegen je voorhoofd op.

2. Die die je ongeborstelde haar uitkamt met een milimeterkam.
Hierna heb je geen haar meer op je hoofd. Is jee hoofdhuid is na je knipbeurt pijnlijk en geirriteerd? Dan heb je een kapper versie 2 getroffen.

3. Die die denkt dat ze haar creativiteit op jouw hoofd kan loslaten
Hierna kun je uiteenlopende soorten kapsels op je hoofd aantreffen. Het kan kort zijn, of rond geknipt. Er kan in plaats van een kastanjebruine kleur ineens een hazelnootkleur in zitten omdat dat 'beter bij je huidskleur past' of je hebt ineens een ongewenste pony in plaats van een lok. Begrijpt precies wat je wilt maar weet het beter.

4. Die die haar grijze hersencellen na haar kappersexamen is verloren
Deze begrijpt niet wat je wilt en doet dus maar wat. Je hebt ineens roze haar in plaats van rood 'omdat het toch écht dat potje was, ohnee het was een ander nummer..' of je hebt toch lekker wel laagjes terwijl je dat niet wilde. Niet te verwarren met nummer 3. want deze weet niet wat je wilt en doet het daardoor verkeerd.

5. De knappe kapster
Gefeliciteerd! Deze kapsters adviseren je wat het beste is voor jouw haar, gezichtsvorm en huidskleur past maar doet precies wat je vraagt, waardoor je niet met een paars bloempotkapsel thuiskomt en je laagjes zitten waar ze horen.

En ik kan je vertellen: dit was een Knappe Kapster met twee keer hoofdletter K! Geen reden voor angst dus..

1 comment:

  1. Ik kom al jaren bij een bloempot kapper en dat bevalt me prima !! Een ouderwetse herenkapper. Eén grote kappersstoel en met een ferme zwaai zit je onder het donker groene schort. Met een kwartiertje sta je weer buiten. 12 euro 'lichter'.

    ReplyDelete